10 Eylül 2016 Cumartesi

Zelifre






ben Zelifre, nasılım..


Hayyam


Kağıt çiçekleri ve Hayyam


Yanında badeyle otur; Mahmud saltanatı budur.
Çengden dinle; Davud'un nağmesi budur.
Geleni geçeni alma ağzına artık.
Mutlu ol şimdi. Çünkü maksat budur.


5 Eylül 2016 Pazartesi

başka


başka bir ülkeye taşınsam başka bir isimle başka cümleler kursam
asiye, esma, june, sofia, tamara, zülefte,
başka kederlere yol alsam, başka sevinçlere,
yollar ıhlamur koksa, yıldızlı yasemin

dünya deniz koksa
kimse adımı sormasa

28 Haziran 2016 Salı


İYİLİK MEKTUPLARI II


Rüştü Onur'a 


“Sizin şiirleriniz çok hoşuma gitti. O kadarki, bir teneffüste, sigara içtiğimiz bir küçük odada okuyordum, dalmışım. Zil çaldı, sınıfa girmek için koşan arkadaşların arasına ben de katıldım. Tam umumi koridordan geçiyordum, bir de ne göreyim? Sigara ağzımda değil miymiş? Arkadaşlarım, ne yapıyorsun Rüştü, demeleriyle hemen sigarayı avucumda ezdim.”1
Sevgili Rüştü Onur, Sevgili Şair,
Biraz önce gökyüzünden yıldızlar çekildi, yıldızlar gidince kuşlar yeniden hareketlendi, sağa sola uçuşmaya başladılar. Şimdi, kuşlar, kırmızı kiremitli çatılar ve koca şehir, hep birlikte güneşi bekliyoruz. Güneş doğarken önünden geçen bulutlar yanakları kızarmış sevimli çocuklara benziyor. Yeryüzüne gürültü hâkim olmadan, sabahı gökyüzünü seyrederek karşılamayı seviyorum. Ve dünyayı yeni bir sabahın selamladığı bu saatlerde size bu mektubu yazıyorum.
Günlerdir kafamda tartıyor olmakla birlikte aslında bu mektubu size hangi nedenlerle yazdığımı tam olarak bilmiyorum. Bu nedenlerin, sağlam olmasını ve mektubu yazdıkça ortaya çıkmasını, içimde bilmediğim bir yerlerden aydınlığa ulaşmasını umuyorum.
Yazın ilk günlerinde Haydarpaşa Tren Garı’nda açılan kitap fuarında, tezgâhtan rasgele aldığım bir kitabın, rasgele açtığım bir sayfasında okudum sayfanın başındaki satırlarınızı. Sigarayı avcunda ezdiren bir hayat ve şiir coşkusu ve eylemi! Bunu sevdim. Kitabı kapatıp, parasını ödedim.
Kitabı yaz boyunca çantamda taşıdım; satırlarınızla, sesinizle birlikte nehirler ve şehirler aştık, gökyüzünden ülkelere baktık. Kitaptaki şiirlerin çoğunu bir çırpıda okudum, kimilerini atladım, bir an önce mektuplara geçtim, aklım onlardaydı. Mektuplarınızda tanışıklıklarınız, heyecanlarınız, hedefleriniz var, hemen hepsi şiire dair…
“Oktay Rıfat’la tanışıyoruz, çok iyi bir çocuk. O kadar sevimli ki… Birkaç şiirimi istedi. Beğendiğini söyledi ama herhalde ilk tanışmanın tesiriyle olacak.”
“Salâh, son yazdığın şiiri bana gönder. Onu tekrar kendim okumak isterdim. Olmaz mı? Okuyacak bir şeyim yok. Yeni çıkan tercümeleri okuyor musun? Nurullah Ataç’ın Haber’de çıkan yazılarını kesiyorsan bana da gönder.”
“Salah, Antoloji için harb sonu mu beklenecek? Antolojide ben de var mıyım?”
“Hastayım işte, bu nasıl unutulur bilmem ki..”
“Daha ne yazayım kardeşim. Bilmem bende ne yazacağımı bilmiyorum. Bu şiirimi güzel olduğu için değil, mektup boş gitmesin diye yazdım.”
Bahar
I
Bir sabah bütün kuşları
Çağırmak için odama
Sabahı bekleyeceğim pencerede.
Biliyorum güzel olacak
Kuşlarla hasbıhal sabah sabah
II
Ve saka kuşuna sesleneceğim,
Çocukken olduğu gibi
Erik ağacından…
III
Sokak dönüşünde annem,
Bütün kuşları,
Odamda bulacak,
Ve ben kim bilir o zaman,
Nerelerde olacağım?
Mektuplarınızı okudukça Zonguldak’tan ve hastalıktan başınızı kaldırıp, elinizi şiire, dostunuz Salâh’a ve oradan bütün dünyaya uzatma çabanıza tanık ve hayran oluyorum. İnsanın her daim elini uzatacağı bir yer, bir kurtuluş imkânı, bir umudunun olması hayati önem taşıyor. Mektuplarınızdan şiir coşkusu, şiirlerinizi yayımlatma ve dergi çıkarma hayalleriniz, heyecanınız taşıyor. Sizinle şiir coşkunuzdan, sokaklara arkamızda şiir bulutları bırakan garipliklerden tanış çıkıyoruz:
“…Mektubunuzu ve Orhan Veli’nin Garip adlı eserini aldım. Bugün benim için bayram oldu. Garip çok güzel. O, benim kitabım oldu. Ve ben onu parasız herkese dağıtmak gibi bir his duyuyorum. Bir gün limanda veya istasyonda kucağında bir yığın Garip olduğu halde beklesem. Ve yeni çıkan yolculara bu şehrin insanlarını tanımaları için birer tane versem. Ondan herkeste olsa. Bende olduğu gibi…Emin ol Salâh, şiirden hiçbir zaman bugünkü kadar bahsetmedim.Ve beni bugün saat 4’te caddeden bir çocuk gibi koşarak, hatta zıplayarak geçtiğimi görenler garip buldular. Evet ben artık Garip’im. Süleyman Efendi’yle akrabalığımız anadan geliyor.”
Ya Süleyman Efendi’yle akraba olmasaydınız, ne olurdu sevgili şair? Yazık olurdu… Çünkü genç yaşınıza, tedaviye ve dahi aşkı bulmuşluğunuza rağmen komşunuz Tanrı size hayat lütfunu esirgedi, kapınızı çalmadı. Hastalığınız nüksetti…
"Şehrin sokaklarında insanlar niye uyur /Niye şarkı söyler sarhoşlar camlarda
Niye gece kuşları,/Meyvasını paylaşır uykumuzun?
Niye büyük annem/Sarı bir gül kokan başörtüsünü
Örter üzerime?/Niye gece yarısı misafir gelmez
Halbuki Tanrı kapı komşumdur.”

Zonguldak ve İstanbul. Hayatınız, iki şehirde 22 yıllık bir yaşantı, çocukluğu saymazsak 8-10 yıl. Ne kadar kısa.. Buna rağmen şiir ve edebiyattaki, sanattaki yenilikleri izleyen ve sağlam bir değerlendirmeye tabi tutan, yeniye açık bir yaklaşıma sahipsiniz:
“Artık sanatkar, seyircisi mahdut bir tiyatronun kuklası olmaktan çıkmıştır.
Kendi kabuğu veya kozası içinde eser vermiye bocalıyan sanatkar gene kendi kabuğu içinde öldü. Sonbaharın müteverrim yapraklar melankolisinden ileri götürmiyen ve yıllardır çoban çeşmesine eski bir paçavra bağlayan şairin incir çekirdeğini doldurmayan eserini raflarımızdan atmış bulunuyoruz. Binaenaleyh Şehir’in çıkması bir zarurettir. Bu bahsi artık kapatıyorum.”
Petek, Şehir, Yaşamak… isimleri değişse de dergi çıkarma inancınızı, ömrünüzün son günlerine kadar bir kitap çıkarma ümit ve neşesini hiç kaybetmiyorsunuz..
“Ve ben bütün şiirlerimi mahrumiyet içinde yazdığım halde onlarda neden saadet kokuyor? Saadeti ömrümde bir kere tatmış adam değilim. Ve bütün insanlara haykırıyorum; Ben size düşünüyorum. Sizin beni düşünmediğinizi bildiğim halde.”
Şiirleriniz neden saadet kokuyor..
Bilmiyorum, bilmemekle birlikte bu bilinmezin; umut, tutku, yaşam ve şiir sevgisi, dünyanın en lüzumsuz haksızlığına karşı isyanla yoğrulu olduğunu düşünüyorum. Bu isyana yol olan şiirin sizin için aynı zamanda avuç avuç nefes gibi bir ihtiyaç da olduğu aşikâr; “Biz her gün sıtma geçiriyoruz. Şiir sıtması. Daha doğrusu nöbet geliyor.” Göğsünüzü ince hastalıkla tıkayan hayata, ince bir isyan; mahrumiyetlere rağmen, nöbet ertesi neşeli bir patlama, şiir! İşte, sizinle biraz da bu neşeli patlamadan tanışıyoruz..
Sizinle birkaç bakımdan tanıştığımıza göre size yazmak için kendimi gittikçe daha çok ikna olmuş buluyorum. Hem, sokaklarda iki nişanlı ve hasta gencin bir tabla üstünde sebze satışını, kadının tablanın başından ayrılıp bir daha geri dönmeyişini, yaşlı bir baba ve hasta bir eşin aynı evde, aynı kadına yas tutuşunu keder verici bulup, hiç bir şey söylemeden geçmek olur mu?..
Yine de, derinlere baktığımda, kitabı alışım ve bu mektubu yazışımdaki yegâne tohumun yıllar önce gördüğüm Kelebeğin Rüyası filmden aklıma kazılan hummalı şiir yazma sahnesinde vuku bulduğunu seziyorum. Küçücük bir odada, demir bir karyolada yatarken tutulduğunuz öksürük nöbeti, damarlarınızdan vahşi bir şiddetle çekilerek ağzınızdan fışkıran kan kırmızı mürekkebi hiç de boşa harcamıyor, her bir damlayı demli dizelere dönüştürüveriyorsunuz. Şairin duvarlara şiirden çığlıklar kazdığı hayat sahnesi! Mürekkebiniz bitmeden bir dize, bir kelime, bir harf daha yazma humması ve nihayetinde sesin, soluğun ve şiirin susması. Gözlerinizde puslu gülümsemeler, öfke nöbetleri ve nefesi tıkayan nice şiiri bilerek ölmek. Ölümüne şiirin daha iyi bir “tarifi” olabilir mi?..
Artık cümle acılardan muaf olduğunuz için, bu sahneyi de acınızı gördüğümü söylemek için yazabiliyorum.
Kanımca ne benim bu mektubu yazışım ve ne de hayatınızın kederli sonunun size kitaplar, filmler ve şiirlerle geri dönmesi sizi şimdi zerre kadar ilgilendirmiyordur. Zaten ölenin arkasından yapılan her şey geride kalanların, bize bırakılan mirasa verdiği değeri göstermekten ve yine hayatta olanlar için yeniden üretilmesinden ibarettir. Yine de mektuplarınızın, şiirlerinizin bir kez daha okunduğunu, satırlarınızın altının çizildiğini bilmenizin sizi mutlu edeceğine dair ruhani bir umut taşıyor, Ataç’a inanıyorum;
“Bilseydi hatırlanacağını / Ölümünden sonra / Memnun olurdu.”
Evet, antolojilere girdiniz, kitabınız çıktı; şairliğiniz, bir şiir adamı olarak yaşadığınız teslim edildi. Hakkınızda film bile yapıldı. Artık benim bir sayfalık mektubumun ne kıymeti olabilir ki. Lakin bir kez yoluma çıkmış bulundunuz ve ayaklarım beni bir gün Şair Leyla Sokağı’na taşıdı, orada oturup şiirlerinizi okudum ve o sokakta hiçbir izinize rastlamadım..
Ve mademki tanışıyoruz o halde vedalaşmak da boynumuzun borcu Sevgili Şair…
Kim bilir, belki de en iyi mektuplar ölmüş şairlere yazılır. Akıntıya karşı…
“Beni kaçır kaptan/Bu küçük şehirden/Çımacı olurum gemine/Hatta kürek çekmekte gelir elimden/Akıntıya karşı…
Selam eder, sevgiyle yanaklarınızdan öperim.
Erik ağacındaki saka kuşları da selam ederler.

Elif Firuzi

18 Ağustos 2016, İstanbul.

Rüştü Onur ve yakın dostları, Muzaffer Tayyip Uslu, Kemal Uluser, Behçet Necatigil ve kitabın yazarı Salâh Birsel’e saygılarımla.

Açıklamalar:
1) Behçet Necatigil’e yazdığı, 5-12-1939 tarihli mektuptan.
2) Diğer mektuplar Salâh Birsel’e yazılan mektuplardır. Bu mektupların kimisine “tarihsiz” notu düşülmüştür ve ben bu kelimeyi hep “talihsiz” diye okuyup kendimi düzeltip durdum.
3) Salâh Birsel’in Rüştü Onur kitabı 1956 yılında, Onur’un ölümünden 14 yıl sonra, Yeditepe Yayınları’ndan çıkar. Benim okuduğum Sel Yayıncılık 2. baskısıdır.
4) Bahar şiiri Servetifünun, 1943’te yayımlanmıştır.



25 Haziran 2016 Cumartesi


İYİLİK MEKTUPLARI- I



“Life is an orange.”
“Hayat bir portakaldır”, bunu bir filmde duymuş ve sevmiştim. Sonradan bununla Eluard'ın "Dünya mavidir, bir portakal gibi" dizesine atıf yapıldığını öğrenince daha çok sevdim. Bu küçük dize zor zamanlarda elimden tutup bana direnme gücü verdi ve hayata yeniden tutunmamı sağlayan bir inanış haline geldi; ışık, enerji ve hayat. Turuncu tutkum da böyle başladı, belki şiir tutkum da...

Yabancı bir şehir. Açık, aydınlık bir kapı. Pencerelerde çiçekler, çiçekli perdeler. Boyası dökülmüş turuncu duvarlarda hayat döngüsü. Dışarda deniz geçen bir sokak. Sandalye ve masalarda güneşin sakin neşesi. İçeriye dikiş makineli ev samimiyeti ve serin bir yaz sabahının sessiz coşkusu sinmiş. İnsan da insana iyilikle dokunmalı… Burada, Tiflis’teki bu kafede oturdum ve bir mektup yazdım.
Sevgili Zeynep,
Şiirlerini okuduğum şairlere mektup yazmayı ve onlara şiirlerini okurken altını çizdiğim dizelerin “görüldüğünü” haber vermeyi seviyorum. Bunu bir iyilik halinin paylaşılması olarak görüyorum. Bugün, senin kitabın elime geçince ve öykünü öğrenince yeni bir mektubun ilk satırları da aklıma düşmeye başladı. Yazdığım mektuplara kimi zaman aynı iyilikte, umutlandıran, şaşırtan ve iyiliği çoğaltan yanıtlar alıyorum, seviniyorum. Mektuplarımı içtenlikle ve yüzümde gülümsemeyle yazdığım için insanların bu samimiyeti hissedeceklerine inanıyorum. Şiirin birbirini tanımayan insanlar arasında insanı iyileştiren bir bağ kurduğunu, dizelerin yeni anlamlar bulduğunu, kelimelerin sayfalarda gülümsediklerini düşünerek mutlu oluyorum. Kimileyin mektuplarıma cevap almıyorum. Ben yine de yazmaya ve inanmaya devam ediyorum. 
Bu kez, hem senin adresin olmadığı hem de seni yormamak için mektubumu açıktan yazmaya karar veriyorum. Senin, mektubumu Amerikalıların meşhur verandalı evlerinden birinde, tavandan çiçekler sarkan bir verandanın tahta merdivenlerine oturarak okuduğunu hayal ediyorum. Serin bir akşam, yazın gündönümü ve tepede söylentiye göre “çilek gibi bir dolunay” var. Ay ise bana aşkı ve hüznü hatırlatıyor;
 “o kuş gerçekten yaralıydı
inanmayan çoban
bir başka kuşa verdi son nefesini”
Seni bu kadar erken yaşta hayatın Araf’ına dair yazmaya iten gücü, o gücün beslendiği nedenleri bilmiyorum. Şiirlerin bana bunun derin ihtiyaçlardan kaynaklandığını söylüyor. Ayrıca senin Tahran’da doğmuş olmanın ilahi bir gizi olmasını da kuvvetle istiyorum. Hayyam’ın ülkesinde, doğumunda kulağına şiir üflenmiş olmasın sakın?
Şiir yazmak bana inananların yaptığı bir iş gibi geliyor. Üstelik kendi kendimize yaptığımız konuşmaların içimizde birikip tortulaşması yerinebabamıza masallara dönüşmesi ne kadar da güzel..
“kızlarından babalarına masallar
görünmez bakışlarda”
Babaların da masallara ihtiyacı vardır ve üstelik kızları masal anlatırken babalarına bir türlü söyleyemedikleri şeyleri de masal arasına sıkıştırabilirler, değil mi?
Sevgili Zeynep, ben şiir yazmayı gölgeden çıkmaya benzetiyorum kimileyin. Kim gölgenin serinliğini terk edip güneşin yakıcılığına gönüllü olarak çıkmak ister ki, hem de çırılçıplak? Ancak içindeki derin üzüntü ve keder gölgede daha da dayanılmaz hale gelenler, değil mi?
“yağmuru izler güneş
gerçekten ne kötü
güneşi bekleyecek kadar
üzüntü”
Bedenimizin taşıyamayacağı kadar ağır üzüntü içindeyken ne yapmalı? Daha doğrusu, nasıl “iyi bir şey” yapmalı? “Deniz olunmalı oğlum!..”  Mr. Turner, şu meşhur ve tuhaf İngiliz ressam, boyadığı denizleri ve o denizi sürükleyen fırtınaları daha iyi anlamak ve hissetmek için fırtınalı bir gecede kendisini bir tekne direğine bağlatır ve saatlerce tekneyle birlikte savrularak fırtınada Araf’ın ışığını arar, dalgaları ve suyu dinler.Şairlerin fırtınayı tanımak için böyle deneyimlere ihtiyaçları yok. Ruhumuz bizi yeterince açık denizlere sürükleyip sonra kıyıya vurup duruyor. Peki bu sürüklenişleri, ruhun canhıraş hallerini hangi renge boyamalı?.. Veya hey, şiire sarılmalı! Ağır zamanlarda şiir bizi kötülüklerin elinden kurtaran bilge bir kahramana dönüşür ve biz kıvrana kıvrana şiire sarılır, şiir sarınır, şiir açarız.
Bazen de şiir fırtınada yırtılan ruhumuzu dolunay düşmüş bir dereye yatırır, yeni doğmuş bir bebeği hayata alıştırır gibi yunar, yatıştırır.
“Hafız, şiirin bana abıhayat içirdi.
Gel, doktoru bırak da benim şiirimi oku!”
Şirazlı Hafız Divanı
Sevgili Zeynep, sevgili gencecik şair; hayatının bu erken döneminde şiire sımsıkı sarılmış olmak için ne çok hissetmiş ve ne çok düşünmüş olmalısın… Seni cesaretinden ve inancından dolayı kutluyor, sevgiyle, sımsıkı kucaklıyorum.
(Hey remember, life is an orange!)
İyilikle,
Elif  Firuzi (21 Haziran 2016)

  • Zeynep Yasmin’in “araf’ın ışığı” adlı kitabı.
  • Görsel Tiflis’teki cafe Carpe Diem’e aittir.
  • “The Erth is blue like an orange, never a mistake, words do not lie” The Earh is blue, Paul Eduard.

19 Haziran 2016 Pazar


Life is an orange... bunu çok seviyorum. beni yeniden hayata bağlayan inanç.

ışık ve aydındınlık ve hayat. çiçekler ve çiçekli perdeler. boyası bozuk turuncu duvar. mavi sokak. sokaktan deniz mi geçiyor...sandalyelerdeki ve masalardaki güneş.dikiş makinalı ev samimiyetinde serin bir yaz. burada oturdum, hayatın sakinliğine dair kısacık sohbet ettim Geo ile. Bana dedesini anlatmıştı ve kardeşini. Birlikte İstanbul'a yaptıkları yolculuğu. İstanbuldan söz ederken bir roman kahramanından bahseder gibiydi.

(sonra bu yazı dönüşerek iyilik mektubu oldu)

29 Şubat 2016 Pazartesi





*

gizli bir el incitmeden siliyor şehrin üstündeki sisi
şiir açmış geceden ağaçlar
erguvan fısıltısı
bahar

gözleri çiçekli çocukları çağırıyor
Boğaz Köprüsü'ne ip atmış salıncaklar

saçlarında rüzgarla
bir Karadeniz'e uçuyor
bir Marmara'ya
gamzesi güzel kızlarla, gülüşü güzel oğlanlar


başını kaldırsan bulut
ayağını sürüsen deniz
uzansan martılarla vapurlar

yer sofrası kurulmuş kıyılarda
tabaklarda zeytin bol, dallarıyla...


'haydi Abbas vakit tamam'
bak nihayet geldi
bazı şehirlerde
mutluluk için
iftar saati!                   / mut-lu-luk  (Mayıs 2015)